كودك گوشه گير

گوشه گيري و انزوا يكي از مهم ترين مشكلات  كودكان و حتي بسياري از بزرگسالان در جوامع كنوني است. از نظر روان شناسي به حالتي كه كودك دائما ترجيح مي دهد فعاليت هاي خود را به تنهايي و بدون حضور ديگران انجام دهد گوشه گيري گفته مي شود. كودك گوشه گير ترجيح مي دهد كه به تنهايي بازي كند، كم تر در جمع حضور پيدا مي كند و مي توان علائمي از اختلالات كم رويي و خجالتي بودن را در انان مشاده كرد چرا كه اين موارد كاملا با يكديگر در ارتباط هستند. در سنين ابتدايي زندگي يعني بين سن يك تا دو سال عمدتا والدين شخصيت كودك را شكل مي هند اما از اين سن به بعد كودك است كه در تعامل با ديگران و بازي با هم سن و سالان خود موارد زيادي را ياد گرفته و مي آموزد.
گوشه گيري در كودكان در دسته هاي گوناگوني قرار مي گيرد. ممكن است كودك گوشه گير در نتيجه كم رويي كودك به وجود بيايد يعني يك كودك به دليل كم رويي تمايلي براي برقراري ارتباط با ديگران به خصوص فرد غريبه نداشته و از آن گريزان است كه بسياري از گوشه گيري هاي در كودكان همين دليل و مشكل را دارند. شديد ترين حالت در گوشه گيري كودكان انزواي اجتماعي نام دارد كه در آن كودك نه تنها تمايلي براي بازي كردن و ارتباط با هم سن و سالان خود ندارد كه از آن گريزان نيز هست خجالت شديد به همراه حالت هايي از ترس افسردگي مي تواند دليل اصلي به وجود آمدن انزواي اجتماعي در كودكان باشد. حالتي ديگر از گوشه گيري مردد بودن نام دارد كه كودك در اين حالت به جاي بازي با هم سن و سالان خود و شركت در فعاليت در گوشه اي مانده و نظاره گر بازي خواهد بود و اين حالت در كودكاني كه والديني سخت گير و مداخله گر دارند بيش از ديگران اتفاق خواهد افتاد. اگر بخواهيم دلايل به وجود آمدن كودك گوشه گير را در خود او جست و جو كنيم بايد گفت دلايل دروني به چند دسته تقسيم خواهند شد.


عوامل ژنتيكي و ارثي در كنار نحوه ارتباط و تعامل كودك با پدر و مادرش مي تواند تاثير مهمي در اجتماعي شدن او بر جاي بگذارد. دليل دروني ديگر براي بروز اختلال گوشه گيري در كودكان مي تواند افسردگي باشد كه البته اين مسله دو طرفه بوده يعني خود اختلال گوشه گيري نيز مي تواند سبب تشديد و به وجود آمدن اختلال افسردگي در كودكان باشد. كمبود توجه و بيش فعالي نيز يكي ديگر از دلايل به وجو امدن اختلال گوشه گيري و انزوا در كودكان است چرا كه ارتباطات اجتماعي در اين دسته از كودكان مي تواند به شدت دچار اختلال گردد. در هر صورت دليل به وجود امدن كودك گوشه گير هر كدام از موارد گفته شده هم كه باشد نياز است تا والدين رفتارها و نكته هايي خاص را در برخورد با اين گونه كودكان مدنظر قرار داده و با اين كارها از تشديد عارضه و اختلال جلوگيري كرده و حتي آن را به مرور زمان در كودك از بين ببرند.

منبع  : كودك و نوجوان-كودك گوشه گير

سوالات آشنايي قبل از ازدواج از نظر مشاور

سوالات آشنايي قبل از ازدواج و به طور كلي سوالات خواستگاري سبب مي شود تا بتوانيد خواستگار و يا شريك زندگي آينده خود را محك بزنيد و در همان جلسات اول متوجه شباهت ها و تفاوت هاي هم شويد. سوالات قبل از نامزدي از خود نيز به منظور شناخت بيشتر خودتان انجام دهيد.
سوالات آشنايي قبل از ازدواجازدواج در كنار هيجانات و شيريني هاي خود از حساسيت و گاه استرس بالايي نيز برخوردار است.
مسلما اين تصميم حياتي و سرنوشت ساز به خودشناسي و مشخص نمودن معيارها و ملاك هاي دقيق خودمان نياز دارد.
در عين حال با مشخص بودن ملاك هاي انتخاب همسر با چالش بررسي و شناخت فرد مقابل مان نيز رو به رو هستيم.
روشي كه با آن بتوان ذهن خواهي يا بهه شناسايي شخصيت طرف مقابل پرداخت نيز وجود ندارد.
بهترين را سوال پرسيدن واضح و مستقيم آن هم تحت شرايط مناسب خود مي باشد.
خيلي ها ملاك ها و معيارهاي مشخصي براي ازدواج دارند اما دقيقا اين كه چه سوالي بپرسند براي شان داراي ابهتم است.
از قديم سوال پرسيدن بخشي از قاعده ي مراسم خواستگاري بوده كه در جمع بزرگ تر ها يا در نهايت دختر و پسر تنها از هم سوال مي پرسيدند.
سوالات خواستگاري چند نوع است؟سوالات خواستگاري موضوعي است كه عده اي به راحتي از آن رد مي شوند و برنامه خاصي براي آن ندارند.


در آن سوي اين طيف نيز افرادي قرار دارند كه موشكافانه تعداد زيادي سوال به صورت كتبي تدارك ديده اند.
سوالات قبل از  ازدواج بايد تمامي حيطه هاي مورد نياز براي شناخت فرد را دربرگيرد و صرفا به يك حيطه ي خاص مثلا عشق و علاقه محدود نباشد.
البته اين موضوع تا حد زيادي به اولويت ملاك هاي هر فردي بستگي دارد اما به طور كلي جامع بود و افزايش دامنه شمول سوالات توصيه مي شود.
دروغگويي در دوره نامزدي - روغگويي نامزددروغگويي در دوره نامزدي0 ديدگاه/آوريل 20, 2020ادامه مطلبسوالات آشنايي قبل از ازدواج براي تشخيص انگيزه هاسوالات قبل از ازدواج در حيطه ي عشق و انگيزه ي ازدواج كه اين سوالات خواستگاري بايد واقع بينانه باشد:
 انگيزه ي شما براي ازدواج چقدر است و چرا مي خواهيد ازدواج كنيد؟ و تا چه حد اين انگيزه بر اساس فشار اطرافيان، نگراني بابت بالا رفتن سن ازدواج يا دلايل بيروني است؟۳كدام حالت به نظر شما درست است؟ ابتدا عشق و بعد آشنايي يا ابتدا شناخت و آشنايي و سپس عشق؟همسر ايده آل از نظر شما چه ويژگي هايي دارد؟همسر ايده آل از نظر خانواده شما داراي چه ويژگي هايي است؟ آيا بين ديدگاه شما با ديدگاه خانواده تان تفاوت وجود دارد؟در صورتي كه بين نظر شما با خانواده تان در خصوص همسر ايده آل تان تفاوت وجود داشته باشد عكس العمل تان چه خواهد بود؟چه ويژگي در من ديدي كه به ازدواج با من فكر كردي؟ ( سه دليل از انگيزه ات  براي ازدواج با من را بگو)آيا احساس مي كني كه ما با هم زندگي رضايت بخشي را تجربه مي كنيم؟ ۱۰، ۱۵، ۲۰ سال آينده را با من چگونه تصور مي كني؟چرا تا به حال ازدواج نكرده ايد و در صورت خواستگاري رفتن يا داشتن خواستگار علت عدم ازدواج تان چه بوده؟اولويت و ارزش هاي اصلي شما در زندگي چيست؟از چه چيزهايي متنفر يا گريزان و به چه چيزهايي علاقه مند هستيد؟چه آرزوهايي داريد و تا كنون به كدام يك از هدف ها و آرزوهاي تان دست يافته ايد؟آيا از نظر شما ازدواج ارزش اين همه گفت و گو و بررسي تفاهم يا شناخت را دارد؟ گفت و گوي كنوني براي شما تا چه ميزان كسالت بار است؟

منبع  :مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-سوالات آشنايي قبل از ازدواج از نظر مشاور

عوارض نوروفيدبك و بايوفيدبك

عوارض نوروفيدبك و بايوفيدبك : هر روش درماني بسته به ميزان و كيفيت دخالتي كه در بدن انسان شكل مي دهد.
ميزاني از عوارض جانبي را به همراه خواهد داشت. نكته اي كه در اينجا حائز اهميت فوق العاده مي باشد.
توجه به اين است كه نسبت برد و باخت در روش درماني مزبور قابل قبول باشد. هر چه روش هاي درماني تهاجمي تر باشند.
و ميزان دخالت آنها در عملكرد طبيعي بدن بيشتر باشد، عوارض بيشتري را در پي خواهند داشت.
براي مثال اعمال جراحي كه با برداشتن قسمتي از اعضاي بدن همراه هستند.
عوارض بيشتري به همراه دارند. البته اين قاعده كلي است و استثنائات از دايره شمول آن خارج هستند.در مورد نورو فيدبك و بايو فيدبك چنانچه از نام اين روش درماني نيز برمي آيد.حداقل دخالت فيزيكي و شيميايي در فرايند زيستي بدن اعمال مي شود.عوارض نوروفيدبك و بايوفيدبك در واقع در اين روش تغييري در فرايند زيستي بدن اعمال نمي شود .
و تنها با استفاده از سنسورها و نمايشگر، امواج مغزي شخص مورد بازشناسي قرار مي گيرند.
و تفاوت آنها با حالت استاندارد يا معيار مشخص مي شود.
در ادامه با توجه به نوع اختلالات كه توسط متخصص مربوط تشخيص داده مي شود.
آموزش هاي لازم براي غلبه بر اين اختلالات و درمان يا اصلاح آنها به شخص داده مي شود.در واقع بيو فيدبك و نوروفيدبك به مانند دستگاه فشارخون يا تب سنج عمل مي كنند .كه ميزان انحراف عضوي از بدن از شرايط استاندارد را نشان مي دهند .و تقريبا هيچ دخل و تصرف فيزيكي و شيميايي در بدن ايجاد نمي كنند.
بلكه تنها تغييرات امواج مغزي را نشان مي دهند كه اين تغييرات مي تواند.
ريشه هاي متفاوت فيزيكي، شيميايي و حتي رواني داشته باشند.
عوارض جانبي روش هاي درمانينكته قابل توجه ديگر در زمينه عوارض جانبي روش هاي درماني اين است .
كه به طور كلي هر چه روش درماني سريعتر جواب دهد عوارض جانبي بيشتري به همراه خواهد داشت.


چرا كه تغييرات گسترده اي را به صورت يكجا بر فرايند زيستي بدن انسان وارد مي كند.
براي درك اين مطلب شيمي درماني را با مصرف آنتي بيوتيك ها مقايسه كنيد.
مثال ذكر شده نه براي نفي استفاده از روش هاي درماني نام برده آمد.
بلكه صرفا جهت نزديك شدن مفهوم به ذهن خواننده ارائه شد.
تحقيقات گسترده اي در باب عوارض جانبي روش درماني نوروفيدبك صورت گرفته است.نتايج به دست آمده از اين تحقيقات عارضه جانبي جدي و خطرناكي را براي اين روش درماني نشان نداده است.البته اختلالاتي نظير اضطراب شديد، بي خوابي، تهوع و درد در ناحيه سر به صورت خفيف در برخي موارد گزارش شده است .كه شيوع آن در بين درمان شوندگان كمتر از 5 درصد بوده است.در بسياري از موارد اين عوارض نيز پس از تكميل دوره درمان و قطع درمان بهبود يافته اند.روش درماني نوروفيدبكچنان چه ذكر شد، در اين روش درماني، سنسورها و نمايشگر تنها به بازشناسي مشكل كمك مي كنند.

منبع  :ستاره ايرانيان-عوارض نوروفيدبك و بايوفيدبك 

8 روش براي بدست آوردن رشد شخصي به صورت مستمر

موفق ترين افراد اهميت زيادي را نسبت به رشد و پيشرفت شخصي مستمر خودشان قائل هستند. با وجود اينكه اين افراد همواره در عالي ترين نقطه ممكن در شغل خودشان هستند، ولي آنها همچنان در برنامه شلوغ خودشان يك زماني را در نظر مي گيرند تا به صورت دائمي آنها را خارج از محيط هاي راحت نگه دارد و پتانسيل هاي دروني آنها را بيشتر مشخص كند.بنابراين سوالي كه مطرح مي شود عبارت از اين است كه معناي رشد شخصي چيست؟ رشد شخصي عبارت از يك پروسه روان شناختي، فيزيكي، اجتماعي و رشد معنوي مي باشد كه در طول زندگي صورت مي گيرد. اين فرآيند يك فرآيند فعال در مورد يادگيري و رشد مهارت هاي جديدي مي باشد كه بعد از كامل شدن تمامي آموزش هاي رسمي همچنان ادامه پيدا مي كند. زيبايي مربوط به رشد شخصي در احتمال نامحدود آن مي باشد – شما مي توانيد در حوزه هاي مختلفي مواردي را ياد بگيريد كه علاقه شما را تحريك مي كنند و با علاقمند شدن بيشتر شما عميق تر مي شوند. همچنين شما به دليل رشد مستمر، در يك نوع مسير زندگي فوق العاده و تكميلي قرار خواهيد گرفت.در صورتي كه ايده رشد شخصي را داشته باشيد، هيچ زماني براي شما دير نمي باشد. الان زمان مناسبي براي شروع مي باشد!همواره مشكل ترين بخش از هر فرآيند عبارت از اولين قدم مي باشد، ولي ادامه دادن آن قطعا سخت تر مي باشد.  جاي هيچ نگراني وجود دارد و ما از شما حمايت خواهيم كرد.در ادامه 8 اصل ساده براي پيشرف داشتن و به دست آوردن رشد شخصي مستمر بيان شده است:1. در مورد چيزي كه به آن علاقمند هستيد، بر مبناي روش خودتان پيشرفت كنيد.همزمان با رشد گوشي هاي هوشمند، پلت فرم هاي رسانه اي اجتماعي به يك مورد مهمي در زندگي هاي روزمره ما تبديل شده است. با وجود اينكه داستان هاي موفقيت در زمان هاي مختلفي الهام بخش مي باشند،  ولي زماني كه تعداد بكارگيري نامتناسب آن بيشتر از داستان هايي باشد كه در مورد سختي هاي مستمر مربوط به پيدا كردن كار مي باشد، به جاي ايجاد احساس ناشايستگي مي تواند منجر به ايجاد احساس مناسبي در ما شود. شما تمايل پيدا خواهيد كرد كه خودتان را مقايسه كنيد و در مورد مسير فعلي زندگي خودتان با سوالاتي مواجه خواهيد شد. ولي نكته مهمي كه وجود دارد عبارت از متفاوت بودن شرايط مربوط به هر فرد مختلف مي باشد. به عنوان يك كليشه مناسب نياز داريد تا مقايسه كردن و قدرداني كردن از داستان هاي فردي خودتان را متوقف كنيد. يك مسيري را مشخص كنيد كه متناسب با ارزش ها و نيازهاي شخصي شما مي باشد.به منظور شروع اينكار در مورد علايق و دلبستگي هاي خودتان تفكر كنيد. سعي كنيد كه خاطرات مربوط به دوران كودكي خودتان را به ياد بياوريد. چه چيزي را در دوران كودكي دوست داشتيد؟ بيل گيتس  گفته است كه احتمالا شما بهتر از شخصي خواهيد بود كه در سنين 12 تا 18 سالگي منجر به اذيت كردن خودتان مي شد. در صورتي كه مورد خاصي برجسته نباشد، در آن صورت نسبت به مواردي كه بيشترين لذت را در زندگي شما ايجاد مي كنند، تفكر كنيد. شما در مورد چه مواردي مي توانيد ساعت ها صحبت كنيد؟براي مثال، در صورتي كه براي يك مدتي يك فيلم خارجي را تماشا كنيد، احتمالا در اين زمان يك زباني را ياد خواهيد گرفت. حالتي را تصور كنيد كه اين كار باعث شود شما بتوانيد بدون زيرنويس فيلم را مشاهده كنيد. در اين شروايط متوجه خواهيد شد كه اين كار تا چه حدي مي تواند منجر به پيشرفت شما شود.ايدرايز شاه  بيان كرده است كه "روشن فكري بايد به مرور و به تدريج صورت بگيرد – در غير اينصورت تاثيرات معكوسي بر روي شما خواهد داشت."زماني كه علاقه خودتان را كشف مي كنيد، بايد شكيبا باشيد. به ياد داشته باشيد كه داشتن پيشرفت تدريجي و نداشتن پيشرفتن شديد يك مورد مناسبي مي باشد. ممكن است كه به نظر شما هر شخصي غير از شما با سرعت نور پيشرفت مي كند و شايد اين مورد منجر به فريب خوردن شما شود. حتي در صورتي كه اين مورد درست باشد، احساس بي انگيزگي نداشته باشيد و براي رشد داشتن بر مبناي سرعت دلخواه خودتان شجاعت لازم را داشته باشيد.2. براي به دست آوردن مهارت هاي نرم، از كنجكاوي خودتان استفاده كنيدمهارت هاي نرم داراي اهميت مشابهي بامهارت هاي سخت مي باشند. در حقيقت شما براي پيشرفت داشتن در محيط كار خودتان نه تنها به ايجاد مهارت هاي نرم نياز داريد، بلكه همچنين براي تبديل شدن به يك انسان بهتر هم به اين مهارت نياز داريد. براي مثال همدلي را در نظر بگيريد كه يكي از مهم ترين مهارت هاي مورد نياز در محيط كاري و زندگي مي باشد. همدلي معمولا در صورت وجود داشتن تجاربي مشابه تجارب گذشته صورت مي گيرد. جن لوت يانگ  به عنوان برنده رمان گرافيكي معتقد است كه همدلي با ساير افراد به دليل وجود داشتن تجارب مشابه صورت مي گيرد. سوالي كه در اين موضوع مطرح مي شود عبارت از اين است كه در صورت نبود تجربه مشابه، چه چيزي منجر به همدلي مي شود؟پاسخ اين سوال عبارت از كنجكاو بودن نسبت به هر چيزي مي باشد! در زمان بعدي كه شخصي به شما مي گويد نمي تواند با يك مورد خاصي مقابله كند، قبل از اينكه پاسخ خودتان را بيان كنيد،  سعي كنيد كه كنجكاو شويد و خودتان را در شرايط وي تصور كنيد. فرض كنيد كه خودتان يك شوهري هستيد كه مخارج خانه را تامين مي كنيد و نسبت به اين نگران باشيد كه چرا همسر خانه دار شما در پايان روز نسبت به خستگي خودش شكايت مي كنيد. شايد شما داوطلب شويد كه در آخر هفته كارهاي وي را خودتان انجام بدهيد. شما در نتيجه تغيير قابل توجه ديدگاه خودتان شگفت زده خواهيد شد. كنجكاو شدن نه تنها منجر به ايجاد همدلي مي شود، بلكه همچنين مهارت هاي تصميم گيري شما را هم افزايش خواهد داد و در همان زمان منجر به تسهيل رشد شخصي شما خواهد شد.3. رهيافت كازين : هدف قرار دادن پيشرفت 1 درصدي و نه پيشرفت كاملاستو جابز  معتقد است كه رشد شخصي يك فرآيندي است كه مربوط به كل طول زندگي مي باشد. به طور قطع كمال گرايي يك بخش مهمي مي باشد كه اهمت خودش را دارد، ولي بايد از آن اجتناب كنيد، چرا كه ممكن است در مواري همانند نبوغ خلاقيت به خودتان و افراد موجود در اطرافتان آسيب برساند. در صورتي كه اصرار به كمال گرايي منجر به آسيب رساندن به شما شود، بهترين كاري كه مي توانيد انجام بدهيد عبارت از تغيير تمركز بر روي موارد پيشرفت خودتان به جاي كمال گرايي مي باشد تا در نتيجه آن بتوانيد از احساس دلسردي اجتناب كنيد. در حقيقت كمال گرايي مي تواند تاثيرات مضر قابل توجهي بر روي سلامت رواني شما داشته باشد. به منظور بدست آوردن يك ايده مناسب، فرض كنيد كه استاد هستيد و بايد يك خوشنويسي داشته باشيد. شما با برداشتن يك خودكار براي نوشتن متوجه خواهيد شد كه اين كار سخت تر از حالتي مي باشد كه به نظر مي رسد. هدف شما براي به دست آوردن سطح عالي در موردي كه روياي شما بود، به طور ناگهاني به يك ترس تبديل مي شود و ممكن است كه از تصميم اوليه تان منصرف شويد و تسليم شرايط باشيد. اولين كاري كه بايد انجام بدهيد عبارت از ارزيابي كردن شرايط واقعي مي باشد. بپذيريد كه شما در طول يك شب نمي توانيد به يك متخصص خوشنويسي تبديل شويد. با اين وجود در صورتي كه به صورت روزمره تمرين كنيد، مهارت هاي شما به صورت تدريجي پيشرفت خواهد داشت. تصورات ذهني خودتان را تغيير بدهيد و پيشرفت يك درصدي نسبت به روز قبل را به عنوان هدف خودتان قرار بدهيد كه به عنوان رهيافت كايزن  شناخته مي شود. تغييرات كوچك ولي مثبت در حال پيشرفت در نهايت باعث خواهند شد كه شما به هدف مورد نظر خودتان برسيد. استفن كاوي  معتقد است كه "در مورد خودتان شكيبا باشيد. رشد شخصي يك پيشنهاد مي باشد؛ اين يك زمينه مقدسي است. سرمايه گذاري بزرگ تري نسبت به اين مورد وجود ندارد."4. يك روزنامه نويسي را شروع كنيد و عادت هاي روزمره خودتان را پيگيري كنيدسوالي كه در اين زمينه مطرح مي شود عبارت از اين است كه به چه نحوي مي توانيد تشخيص بدهيد كه در حال پيشرفت هستيد؟ رايدر كارول  معتقد است كه "ما به صورت ناگزيري در يك زمان خاص با موارد زيادي مواجه هستيم كه در نهايت منجر به كم عمق شدن توجه ما نسبت به موارد مختلف مي شود و نمي توانيم توجه مناسبي نسبت به آنها داشته باشيم. اين حالت به عنوان مشغول شدن شناخته مي شود. با اين وجود مشغول شدن همانند خلاق بودن نمي باشد."پاسخ سوال مطرح شده ساده مي باشد. همه موارد در حال وقوع را در يك روزنامه واقعي يا الكترونيكي ثبت كنيد. هر چيزي كه اندازه گيري مي شود، انجام خواهد شد. اندازه گيري و مستند سازي روتين به شما كمك خواهد كرد تا شكاف ها و ايراداتي را شناسايي كنيد كه منجر به ممانعت شما از دستيابي به اهدافتان مي شود. براي مثال شما مي توانيد يك نمودار خطي بكشيد تا وزن خودتان و همچنين مصرف كالري هاي مورد نياز خودتان و فعاليت هاي فيزيكي روزمره صورت گرفته خودتان را مشخص كنيد، در نتيجه آن مواردي را كه براي دستيابي به اهداف تناسب اندامي شما مناسب و مضر مي باشد را مي توانيد مشخص كنيد.همچنين از روزنامه خودتان مي توانيد براي ايجاد يا از بين بردن يك عادت استفاده كنيد. مطالعات صورت گرفته نشان داده است كه اين كار حداقل به انجام دادن كارهاي مربوط به ايجاد يك عادت به مدت حداقل 66 روز مستمر نياز دارد – يك كاري كه بدون نياز به به يك عزم راسخ مي تواند به يك مورد عادي تبديل شود.ساده ترين روش براي پيگيري كردن عبارت از يك نوع جدولي مي باشد كه در آن فعاليت هاي در حال انجام را در ستون سمت چپ مي نويسيد و روزهاي هفته را در ستون ديگر مي نويسيد. در هنگام ليست كردن يك فعاليت، همه موارد جزئي را مشخص كنيد. براي مثال نوشتن "نوشيدن 2 ليتر آب" بهتر از نوشتن "نوشيدن آب" مي باشد.5. انتقال دهنده هاي عصبي مربوط به خوشحالي را به سطح حداكثري برسانيدهمزمان با اينكه شما در به دست آوردن رشد شخصي پيشرفت مي كنيد، جشن گرفتن پيشرفت هاي كوچك را در حين برخورد مناسب با خودتان فراموش نكنيد. اين مورد نبايد به صورت افراطي صورت بگيرد. به جاي اينكه در خوردن بستني مورد دلخواه خودتان افراط كنيد، سعي كنيد كه يك پيك نيك در كنار درياچه داشته باشيد يا موارد دلخواه خودتان را خريداري كنيد و بدون مرتكب شدن به كارهاي زشت پيشرفت كنيد و از خودتان قدرداني كنيد. جشن هاي كوچك مي توانند منجر به تقويت انتقال دهنده هاي عصبي – سروتونين و دوپامين  - شوند كه منجر به خوشحالي شما مي شوند. سروتونين از طريق بهبود حالت رواني كلي شما تاثير مي گذارد، در حالي كه دوپامين به عنوان يك محرك مثبتي عمل مي كند كه در دستيابي به اهدافتان به شما كمك مي كند، به نحوي كه شما مي توانيد همچنان به قدرداني بعدي علاقمند باشيد. اين دو انتقال دهنده عصبي را به كار بگيريد و از مزاياي آن استفاده كنيد. افتخار كردن به خودتان در مسير پيشرفتي كه داشتيد، اهميت زيادي دارد. در حالت كلي بايد در نظر داشته باشيد كه يك خانه در يك روز ساخته نمي شود و موفقيت نمي تواند فقط در طول يك شب به دست بيايد.6. حمايت هاي اجتماعي مورد نياز خودتان را به دست بياوريداحتمالا اين حرف را شنيده ايد كه شما حالت ميانگين 5 فردي هستيد كه بيشترين زمان خودتان را با آنها صرف مي كنيد. يك تحقيق علمي اين نظريه را اثبات كرده است – شما حالت ميانگين تمامي افرادي هستيد كه در كنار شما قرار دارند. اهداف پيرامون شما نقش مهمي را در مسير به دست آوردن رشد شخصي مستمر شما دارند، چرا كه آنها به صورت مستقيم و ناخودآگاه بر روي ويژگي ها و عواطف شما تاثير مي گذارند. افرادي كه فضاي عاطفي مثبتي را براي شما ايجاد مي كنند، مي توانند فوايد مختلفي براي شما داشته باشند. صرفنظر از اينكه حمايت اجتماعي شما را به سمت بهتر بودن سوق مي دهد، ولي حالت مثبت داشتن اين حمايت اجتماعي مي تواند براي شما از بين برود. هنز اف هسن  معتقد است كه "افراد منجر به الهام بخشيدن به شما مي شوند، يا اينكه منجر به تخليه (انرژي) شما مي شوند. آنها را عاقلانه انتخاب كنيد."در صورتي كه افراد موجود در زندگي شما، ارزش هاي كه منجر به پيشگيري از شما مي شوند يا منجر به الهام بخشيدن به شما مي شوند را به اشتراك نگذارند، در اينصورت چه كاري بايد انجام بدهيم؟شما مي توانيد به گروه هاي آنلاين بپيونديد و يا انجمن هاي محلي را پيدا كنيد – هر دوي اين موارد به راحتي و از طريق جستجو كردن در گوگل پيدا مي شوند. براي تبادل دانش و عقايد، تقويت انگيزه يا انتقال موارد مثبت از پلت فرم هاي خودتان استفاده كنيد.حذف كردن دوستان منفي را به عنوان يك ماموريت در نظر بگيريد و اطراف خودتان را با افرادي پر كنيد كه قدردان موفقيت هاي كوچك شما مي باشند. در برخي مواقع شناخت اين مورد كه دوست شما عامل موفقيت شما مي باشد، مي تواند دليل مناسبي براي ادامه دادن دوستي با وي باشد. يك حمايت اجتماعي منجر به تسريع رشد شما خواهد شد و كار شما را يك مقداري تسهيل خواهد كرد. 7. خوشحالي را در موارد كوچك پيدا كنيدعلم ثابت كرده است كه گرايش به قدرداني اهميت برابري با ارزش هاي اخلاقي دارد. ولي در زماني كه شما لحظات سختي داشته باشيد، قدرداني كردن از اتفاقات مثبتي كه در زندگي شما صورت مي گيرند مي تواند سخت باشد. همزمان با اينكه خودتان را در تفكرات منفي غرق مي كنيد، پيشرفت به سمت جلو به يك مورد تقريبا غيرممكني تبديل خواهد شد.حتي در صورتي كه بنظر برسد هيچ مورد مناسبي در حال حاضر براي شما صورت نمي گيرد، نوشتن يك خط قدرداني در طول هر روز مي تواند شما را ترغيب كند تا خوشحالي را در موارد كوچك پيدا كنيد. مواردي از قبيل وجود داشتن شرايط ترافيكي و آب و هوايي خوب، سلام كردن از طرف رئيستان، يك نهار خوشمزه يا علاقمندي نسبت به گربه هاي خودتان، كه عبارت از اتفاقات كوچكي مي باشند كه تمايل داريد نسبت به آنها بي توجه باشيد، مواردي مي باشند كه ارزش قدرداني كردن را دارند. علاوه بر اين، شما در اغلب مواقع مي توانيد با گفتن "متشكرم" شروع كنيد. چه كسي مي داند كه شما چه موارد شگفت انگيزي را مي توانيد در زندگي خودتان انجام دهيد. در حالت كلي همه ما در برخي از جنبه ها به هم مرتبط هستيم.بيان كردن قدرداني به شما كمك مي كند تا احساس بهتري را نسبت به خودتان و زندگيتان داشته باشيد. همچنين در زماني كه شما احساس خوبي پيدا كنيد، انگيزه بيشتري را براي رشد داشتن به عنوان يك انسان خواهيد داشت. روندا بيرن  در اين مورد بيان كرده است كه "متشكرم يك پلي ما بين شما و روياهاي فعلي شما در زندگي تان مي باشد. زندگي شما از طريق تمرين قدرداني و گفتن متشكرم تغيير خواهد كرد."8. بر روي خود - توجهي تاكيد كنيدشايد شما به صورت اشتباه اين عقيده را داشته باشيد كه خود - توجهي مربوط به ايجاد شرايط راحتي براي خودتان مي باشد – براي مثال، ولخرجي كردن در خريد يك كيف دستي جديد يا يك داشتن يك دوره درمان چشمه معدني گران قيمت بعد از انجام دادن مناسب يك كار. خود – توجهي از طريق بدن و ذهن شما تنظيم مي شود. اين مورد شامل تغذيه مناسب مي باشد تا شما را مطمئن كند كه مصرف مواد مغذي بزرگ يا كوچك شما مطابق با موارد توصيه شده مي باشد و خواب مناسبي را در طول شب خواهيد داشت.در صورتي كه تنها فعاليت فيزيكي شما در طول روز عبارت از بيرون بردن زباله باشد، در اين صورت بايد يك برنامه اي را براي بازي كردن در نظر بگيريد. نكته كليدي عبارت از انتخاب يك ورزشي مي باشد كه منجر به لذت بردن شما شود. اين ورزش مي تواند شامل پياده روي در پارك، شنا يا شركت كردن در كلاسهاي پايلت يا كيك بوكسينگ مي باشد. ورزش منظم مي تواند منجر به كاراتر شدن عملكرد مغزيتان شود و به شما كمك مي كند كه زندگي طولاني تري داشته باشيد. به ياد داشته باشيد كه: يك بدن سالم و يك مغز هوشيار در به دست آوردن رشد شخصي مستمر شما مفيد خواهد بود.توصيه نهاييمسيري را مشخص كنيد كه براي شما مناسب مي باشد. شما مي توانيد در افراد ديگر به دنبال پيدا كردن موارد الهام بخشي باشيد، ولي به ياد داشته باشيد كه بايد قدردان مسير خودتان باشيد.نسبت به خودتان مهربان باشيد، چرا كه اين كار منجر به ايجاد انگيزه در شما براي حركت به سمت رشد و پيشرفت شخصي مي شود. در نهايت بايد در نظر داشته باشيد كه اين يك برنامه مربوط به كل طول زندگي مي باشد. آيا آمادگي لازم را براي اين سفر (برنامه) داريد؟

علل ايجاد حسادت در كودكان از نظر روانشناسي

علل ايجاد حسادت در كودكان از نظر روانشناسي و حسادت كودك به مادر و پدر بررسي شده است -4 دقيقه مطالعه اين مطلب.
حسادت هيجاني است كه خيلي آرام وارد زندگي كودك شما مي شود.
اين احساس مي تواند از دوستان، خواهر و برادرها يا همكلاسي ها منشا بگيرد.
يك چيز ساده مثل دوچرخه جديد دوستش مي تواند حسادت را در كودك ايجاد مي كند.
حتما دوست داريد هر كاري انجام دهيد تا اين هيجان منفي را از بين ببريد.
ريشه حسادت در كودكان از نظر روانشناسيحسادت در كودكي شروع مي شود و احتمالا آتش رقابت را ميان بچه ها روشن مي كند. در زير برخي از اشتباهات والدين آمده اند كه ممكن است منجر به ايجاد حس حسادت در كودكان مي شوند:
لوس كردن كودكاگر كودك را با نازپرورده كردن بيش از حد لوس كنيد، او احساس يكتايي در خانواده مي كند.
زماني كه كودك جديد وارد خانواده مي شود يا زماني كه بين دوستاني مي رود كه از او قوي ترند، احساس ناايمني خواهد كرد.
كودك فرزند تازه متولد شده يا دوستانش را دليل ناراحتي خود مي داند.
ممكن است از افسردگي رنج ببرد، مخصوصا زماني كه چيزي كه مي خواهد نمي گيرد و در بزرگسالي احساس حقارت برايش ايجاد خواهد شد.
علل ايجاد حسادت در كودكان از نظر روانشناسي 
حمايت بيش از حد و افراطيحمايت بيش از حد از كودك و هميشه او را از چنگال مسائل نجات دادن، باعث مي شود زماني كه بزرگ تر شد و شما همراهش نيستيد اين احساس را داشته باشد كه در بيابان به تنهايي رها شده است.
ممكن است محافظه كار افراطي، ترسو و خجالتي شود، و با ديدن يك كودك با اعتماد به نفس بالا احساس حسادت كند.
فرزندپروري سخت گيرانهكنترل بيش از حد نيز اشتباهي ديگري است كه والدين مرتكب مي شوند، بنابراين حسادت را در كودك رشد مي دهد.
تنظيم قوانين خشك بدون توضيح دادن دليل مي تواند منجر به احساس حقارت در كودك شود.
او كمبود اعتماد به نفس را پرورش مي دهد و احساس ارزش كمتري نسبت به دوستان و خواهر و برادرها پيدا مي كند.
مقايسه با ديگرانمقايسه كودك با ديگران يكي از خطرناك ترين علل ايجاد حسادت در كودكان از نظر روانشناسي است.


اشتباه خطرناك ديگر والدين مقايسه كودك خود با ديگر خواهر برادرها و كودكان است.
مقايسه كردن هيچ فايده اي ندارد و تنها منجر به حسادت، رقابت و كمبود اعتماد به نفس مي شود.
ايجاد رقابت ناسالمدادن تكاليف برابر به كودكان و مقايسه نتايج با يكديگر منجر به ايجاد فضاي رقابتي ناسالم بين كودكان مي شود.
ممكن است يك كودك در تكليفي از ديگري بهتر باشد اما اين به معناي برتري كلي او نيست.
بنابراين، اصرار بر انجام يك فعاليت بين هر دو، منجر به حسادت مي شود.

منبع  :كودك و نوجوان-علل ايجاد حسادت در كودكان از نظر روانشناسي